Poradnia okulistyczna
dla dorosłych

Profesjonalna opieka okulistyczna w Sopocie

Centrum okulistyczne dla dorosłych

W naszych poradniach okulistycznych zajmujemy się diagnostyką i leczeniem chorób oczu oraz wad wzroku
przy zastosowaniu najnowocześniejszych metod, łącząc dla dobra pacjenta najlepsze umiejętności okulistów, optyków i optometrystów.

Profilaktyka jest kluczem do dobrego widzenia, więc należy co rok – dwa odbywać kontrolne wizyty okulistyczne, aby „wyprzedzić” choroby oczu, zanim rozwiną się w naszym organizmie. Nowoczesne technologie umożliwiają nam wykryć symptomy chorób oczu kilka lat przed ich pojawieniem się.

To ważne, aby badać oczy nawet jeśli masz tzw. „sokoli wzrok”. Po pierwsze – to Twoje subiektywne wrażenie, a my postaramy się pokazać, że można widzieć jeszcze lepiej. Po drugie – doskonałe widzenie nie oznacza, że nie jesteś dotknięty chorobami oczu, gdyż one w początkowych stadiach nie dają żadnych objawów, które może odczuć człowiek. Jedynie specjalistyczne badania u okulisty i optometrysty mogą te problemy wykryć. Ponadto bardzo często bagatelizujemy takie objawy jak suchość oczu czy osłabienie ostrości wzroku, tłumacząc się przemęczeniem czy ciężką pracą lub po prostu „wiekiem”.

Jakich objawów nie należy lekceważyć?

– swędzenie oczu
– pieczenie oczu
– łzawienie oczu
– pogorszenie ostrości wzroku
– rozmazany lub przymglony obraz
– ból oczu lub głowy
– wylew krwi do gałki ocznej
– zapalenie spojówek
– zaniewidzenie

Wszystkie powyższe dolegliwości sygnalizują problem, z którym należy jak najszybciej udać się do poradni okulistycznej. Okulista po wykonaniu odpowiednich badań wypisze krople lub maści do oczu, skieruje na dalszą diagnostykę (neurologiczną, kardiologiczną, diabetologiczną) lub do naszego optometrysty na dobór okularów. Żadnego z objawów okulistycznych nie można lekceważyć, ani odwlekać wizyty w czasie – nieleczone w odpowiednim momencie dolegliwości oraz wady wzroku przeradzają się w późniejszym okresie w poważne choroby i mogą prowadzić do całkowitej ślepoty.

W okulistyce kluczowa jest wczesna diagnostyka. Większość chorób oczu może być skutecznie leczona i monitorowana tylko jeśli zostanie odpowiednio szybko wykryta. Wówczas okulista, w oparciu o określone czynniki, może dać gwarancję na dobry wzrok.

diagnostyka chorób oczu

Jakie choroby oczu występują najczęściej?

jaskra i zaćma

zespół suchego oka

stany zapalne
i infekcje oczu

stożek rogówki
i choroby siatkówki

zwyrodnienie plamki żółtej AMD

odwarstwienie
i odklejenie siatkówki

retinopatia cukrzycowa
gałki ocznej

wylew krwi
do gałki ocznej

zapalenie spojówek

zaniewidzenie

Ważne, aby regularnie badać ostrość wzroku, która nie jest chorobą,
natomiast wysoka wada (o której pacjent często po prostu nie wie) przeradza się z czasem w poważną chorobę oczu lub kilka.
Pacjenci z wysoką krótkowzrocznością, nadwzrocznością i astygmatyzmem obarczeni są wysokim czynnikiem ryzyka jaskry,
zwyrodnienia plamki żółtej oraz innych chorób siatkówki.

choroby wykrywane podczas badania okulistycznego

Choroby oczu wykrywane podczas badania okulistycznego

Oprócz chorób typowo okulistycznych, dzięki badaniu w naszych poradniach okulistycznych, specjalista może wykryć również wiele chorób ogólnoustrojowych. Najczęściej podczas rutynowej kontroli wzroku, kiedy pacjent jest kierowany przez internistę lub zgłasza się po okulary, wykrywa choroby dotyczące całego organizmu, jak np.:

– cukrzyca,
– niedokrwistość,
– nadciśnienie tętnicze,
– wysoki cholesterol (hipercholeterolemia),
– miażdżyca,
– niedoczynność lub nadczynność tarczycy,
– zmiany nowotworowe.

Jakie są przyczyny chorób oczu?

Etiologia wielu chorób oczu nie jest dokładnie znana – są to schorzenia cywilizacyjne. Istotnym czynnikiem jest natomiast genetyka – jeśli nasi rodzice, rodzeństwo lub dziadkowie cierpieli na określone dolegliwości, to z dużą dozą prawdopodobieństwa ten problem spotka również nas. Ponadto żyjemy w społeczeństwie, które dzięki komfortowi i długości życia przypłaca to rozwojem wielu chorób współistniejących.

– infekcje wirusowe,
– uraz mechaniczne, wypadki,
– urazy głowy,
– nowotwory,
– polekowe zmiany w gałce ocznej i narządzie wzroku,
– przewlekły stres,
– duża wada wzroku.

genetyczne choroby oczu

Kompleksowe badania okulistyczne

Niezbędne jest kompleksowe badanie oczu, które obejmuje wizytę podczas której pacjent jest badany zarówno przez optometrystę, jak i lekarza okulistę. Optometrysta skupia się wyłącznie na wadzie i ostrości wzroku pacjenta i jego procesie widzenia, wykonując szereg testów dotyczących obuocznego widzenia czy diagnostyki zeza.

Badanie optometryczne obejmuje:
– autorefraktometria – komputerowy (wstępny) pomiar wady refrakcji
– określenie ostrości wzroku na foropterze manualnym
– dobór mocy szkieł korekcyjnych
– ocena widzenia steroskopowego
– ocena ustawienia gałek ocznych i fuzji
– test Amslera
– test Wortha

Lekarz okulista dla dorosłych

Lekarz okulista w oparciu o wynik badania optometrycznego może przystąpić do badania okulistycznego w kierunku chorób zewnętrznych przydatków oka (powieki, spojówki, przednia część oka) i chorób wewnątrzgałkowych. Standardowymi badaniami, które lekarz okulista wykonuje na pierwszej wizycie w gabinecie okulistycznym są:

– wywiad – pytania o wiek pacjenta, warunki pracy, przebyte choroby, historia chorób w rodzinie, zażywane leki
– pomiar ciśnienia śródgałkowego wraz z pachymetrią (badanie grubości rogówki)
– badanie w lampie szczelinowej – ocena odcinka przedniego i ocena aparatu ochronnego oka, badanie dna oka (często po podaniu tzw. „kropli mydriatycznych”
– preparatu porażającego mięśnie i rozszerzającego źrenice, aby były przezierne)
– wystawienie recept na leki, wystawienie koniecznych skierowań, zalecenia.

okulistyczne badania diagnostyczne

Dodatkowymi badaniami, które lekarz okulista wykonuje na wizycie okulistycznej
lub zaleca ich wykonanie w późniejszym terminie, są:

badanie OCT oka,
tomografia oka HRT,
badanie nerwu wzrokowego GDX,
– pole widzenia,
– pachymetria ultradźwiękowa,
– egzoftalmometria – pomiar wytrzeszczu,
– gonioskopia – ocena kąta przesączania,
– badanie elektrofizjologiczne,
– USG gałki ocznej,
– autofluorescencja.

Istnieje wiele innych badań diagnostycznych, które wykonujemy w naszych placówkach okulistycznych zarówno na NFZ jak i prywatnie – komercyjnie. Celem przeprowadzania badań jest zlokalizowanie problemu okulistycznego – tak aby przy kolejnych wizytach u lekarza okulisty monitorować rozwój danej choroby, porównując wynik bieżący do wyniku bazowego (pierwszego). Stąd cykliczne kontrole okulistyczne są bardzo ważne. Pozwalają one monitorować początki chorób oczu, tak aby w przyszłości ustrzec się przed pogorszeniem widzenia, stosowaniem szkodliwej farmakoterapii i operacjami oczu.

Poradnia okulistyczna dla dorosłych w Sopocie

Poradnia okulistyczna dla dorosłych w Gdyni