Poradnia Suchego Oka

Czym jest Zespół Suchego Oka?

Zespół suchego oka, w skrócie ZSO, obejmuję grupę zaburzeń powierzchni oka wynikającą ze zmniejszonego wydzielania łez lub niestabilności filmu łzowego. Zespół jest coraz częściej występującą dolegliwością szczególnie u kobiet i osób starszych.

Z czego składają się łzy i jak powstają?

Łzy są produkowane przez gruczoł łzowy właściwy i gruczoły łzowe dodatkowe, rozmieszczone w spojówce. Wydzielanie łez możemy podzielić na wydzielanie podstawowe i odruchowe, czyli np. pobudzone czynnikami, które drażnią zakończenia nerwowe oka, jak np. ciało obce, a także emocjonalnymi. Łzy rozprowadzane są po powierzchni oka poprzez mruganie i tworzą na niej tzw. film łzowy, który można wyobrazić sobie jako powłokę ochronną na powierzchni oka.

Film łzowy składa się z 3 warstw:

1. Warstwa tłuszczowa – najbardziej zewnętrzna, wydzielana przez gruczoły Meiboma znajdujące się w powiekach.
  2. Warstwa wodna – stanowi ok. 98% grubości filmu łzowego, utworzona jest z wydzieliny gruczołów łzowych.
  3. Warstwa mucynowa – wewnętrzna, jej główną składową są mucyny produkowane przez wyspecjalizowane komórki spojówki.

Znajomość warstw filmu łzowego jest bardzo ważna, gdyż każda warstwa ma swoją funkcję. W czasie diagnostyki zespołu suchego oka, okulista określa, w której warstwie najprawdopodobniej występują zaburzenia i dobiera odpowiednie leczenie.

przekrój oka film łzowy
czynniki ryzyka zespołu suchego oka

Jakie są czynniki ryzyka zespołu suchego oka?

Do czynników ryzyka zespołu suchego oka należą:

– płeć żeńska,
– wiek,
– zaburzenia funkcji gruczołów Meiboma,
– zaburzenia hormonalne, w szczególności okres przedmenopauzalny i menopauza,
– noszenie soczewek kontaktowych,
– zespół Sjögrena
– cukrzyca,
– choroby tkanki łącznej,
– trądzik różowaty,
– zabiegi chirurgiczne powierzchni oka,
– długotrwała praca przy komputerze,
– leki antyhistaminowe, betablokery, antyarytmiczne, diuretyczne,
– uszkodzenia nerwu twarzowego,
– czynniki środowiskowe.

Kiedy lekarz okulista może podejrzewać ZSO?

Jeśli pacjent zgłasza częste uczucie suchości, piasku pod powiekami, które nasila się podczas dnia to wskazana jest konsultacja w kierunku zespołu suchego oka.

Najczęstsze objawy Zespołu Suchego Oka:

– zaczerwienie oczu,
– pieczenie,
– uczucie zmęczonych oczu,
– niewyraźne widzenie,
– nadwrażliwość na światło,
– sklejanie brzegów powiek po przebudzeniu,
– trudności w czytaniu czy prowadzeniu samochodu.

objawy zespołu suchego oka

Diagnostyka zespołu suchego oka

Lekarz okulista rozpoznaje zespół suchego oka na podstawie wywiadu oraz badania przedmiotowego. Podstawową procedurą diagnostyczną jest badanie w lampie szczelinowej przedniego odcinka oka z oceną czasu przerwanie filmu łzowego oraz wysokości menisku łzowego. Dodatkowo w przypadku podejrzenia zmniejszonej produkcji łez wykonuje się test Schirmera.

Test Schirmera jest to szybkie badanie, pozwalające w krótkim czasie ocenić funkcję gruczołów łzowych. Test trwa 5 minut, w czasie badania okulista umieszcza pod powieką dolną pacjenta niewielki fragment paska testowego, który w miarę trwania badania zwilża się . Następnie lekarz ocenia stopień zwilżenia odczytując w milimetrach długość z paska. Na tej podstawie ocenia czy i w jakim stopniu pacjent ma upośledzone wydzielanie łez.

Leczenie suchego oka Gdynia

Jak leczy się suche oko?

Nasza klinika okulistyczna w Sopocie i Gdyni przeprowadza leczenie zaburzeń suchego oka. Suche oko to choroba wieloczynnikową, dlatego też leczenie wymaga podejścia kompleksowego.

Po pierwsze edukacja chorego i modyfikacja warunków pracy i życia. Drugim krokiem jest włączenie preparatów nawilżających, tzw. sztucznych łez. Rekomendujemy wybieranie preparatów nawilżających bez konserwatorów oraz higienę brzegów powiek.

Leczenie zaburzeń suchego oka

Dodatkowo przy zaburzeniach suchego oka stosuje się krople przeciwzapalne. W zależności od przyczyny podstawowej możemy zastosować zatyczki do punktów łzowych, komory wilgotne do oka, trwałą okluzje punktów łzowych.

jak leczyć zespół suchego oka

• Jakie są przyczyny zespołu suchego oka?

Wyróżniamy 2 główne przyczyny zespołu suchego oka:
    – Nadmierne parowanie łez, co może być związane z dysfunkcją gruczołów Meiboma, a także zaburzeniem funkcji powiek.
    – Niedobór łez, który może być spowodowany m.in. zespółem Sjögrena, niedrożność przewodu wyprowadzającego, leki czy odruchowe zmniejszenie wydzielania łez, przy np. cukrzycy.

• Jaką funkcje pełnią łzy?

Film łzowy pełni funkcję odżywczą dla rogówki, posiada także właściwości przeciwbakteryjne oraz nawilża oko, co ma znaczący wpływu na utrzymanie prawidłowych właściwości optycznych oka.

• Jak dysfunkcja gruczołów Meiboma wpływa na powstawanie zespołu suchego oka?

Gruczoły Meiboma znajdują się w tarczce powieki górnej i dolnej. Ich ujścia ułożone są w rzędzie na wolnym brzegu każdej powieki. Wydzielają one substancje lipidowe stanowiące najbardziej zewnętrzna warstwę filmu łzowego, która odpowiada za stabilność filmu łzowego.

Dysfunkcja gruczołów może polegać na zatkaniu ujść gruczołów. Zatkane ujścia powodują zmniejszenie wydzielenia lipidów i ścieńczenie warstwy lipidowej filmu łzowego, co z kolei prowadzi do niestabilności i nadmiernego parowania warstwy wodnej. Może również doprowadzić do powstania gradówki.

• Jak dbać o higienę brzegów powiek?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o prawidłowym i dokładnym usuwaniu makijażu. Poza tym należy przykładać ciepłe okłady na powieki, a następnie wykonywać masaż powiek w kierunku ujść gruczołów, czyli powiekę górną masujemy ku dołowi, powiekę dolną ku górze. Po masażu powinno się przecierać brzegi powiek chusteczkami specjalnie do tego przeznaczonymi, które są łatwo dostępne bez recepty. Brzegi powiek przecieramy od zewnętrznego kącika do wewnętrznego.

• Jakie są alternatywne metody leczenia zaburzeń gruczołów Meiboma?

Nowoczesnymi metodami są Lipiflow oraz IPL. Lipiflow polega na kontrolowanym masażu ciepłem i delikatnym pulsowaniem z zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni powiek, usuwając w ten sposób zablokowane kanały gruczołów Meiboma. Laser IPL jest to intensywne światło pulsacyjne skutecznie zmniejszające objawy suchego oka i poprawiające jakość filmu łzowego.

• Czy istnieje profilaktyka zespołu suchego oka?

Tak. Do profilaktyki zespołu suchego oka należą:

– ograniczenie przebywania w pomieszczeniach silnie klimatyzowanych, zadymionych lub zakurzonych,
    – nawilżanie powietrza w suchych i klimatyzowanych miejscach – np. nawilżaczem,
    – ograniczenie czasu spędzonego przed telewizorem, komputerem, smartfonem,
    – podczas długotrwałej pracy przed ekranem komputera powinno się robić przerwy i przede wszystkim nie zapominać o mruganiu.

Opinie naszych pacjentów

Od kilku miesięcy borykałam się z nawracającymi zapaleniami spojówek, które jak miałam wrażenie nigdy nie były wyleczone. Byłam u kliku specjalistów ale dopiero u doktora Szulca znalazłam odpowiednią pomoc. Dzięki prawidłowo postawionemu rozpoznaniu zespołu suchego oka i zastosowaniu odpowiedniego leczenia objawy zniknęły.

Alicja M.
lat 40

Dziękuję za założenie zatyczek do punktów łzowych.
Od kiedy je mam zapomniałem, że choruje na zespół suchego oka bo wszystkie objawy ustąpiły.
Polecam zabieg szybki i bezbolesny.

Katarzyna K.
lat. 37