Badanie OCT oka Gdynia, Sopot, Gdańsk (optyczna koherentna tomografia)

Optyczna koherentna tomografia oczu

Tomografia dna oka

Optyczna koherentna tomografia (OCT) to nieinwazyjna metoda obrazowania, która używając fal świetlnych rejestruje poprzeczne zdjęcia siatkówki oka człowieka. Dzięki badaniu OCT oka, każda oddzielna warstwa siatkówki może być powiększona nawet do mikrometrów. Z reguły badanie OCT oka używane jest do obrazowania siatkówki i plamki żółtej oraz nerwu wzrokowego.

Dzięki trybowi plamki możemy zobaczyć dokładne oznaki jej uszkodzenia, degeneracji, dziury w plamce, czy narastające membrany. Takiego wglądu w siatkówkę nie umożliwiają inne standardowe metody obrazowania w okulistyce.

Z kolei dzięki funkcji RNFL jesteśmy w stanie zobrazować nerw wzrokowy pacjenta i ocenić grubość poszczególnych włókien nerwowych. W przypadku podejrzenia jaskry, bądź jaskry zdiagnozowanej, możemy zobaczyć uszkodzenie tych włókien nerwowych i ich ścieńczanie.

Standardowe badanie OCT porównuje grubość włókien do bazy normatywnej według wieku, pochodzenia oraz płci. Bardzo często, na podstawie tego porównania, lekarze okuliści stawiają diagnozy.

tomografia optyczna oct spectralis

Tomografia optyczna OCT Spectralis

Nasze OCT Spectralis, z firmy Heidelberg Engineering, również posiada funkcje porównania. Jednak ubogacone jest możliwością porównania wszystkich badań wykonanych pacjentowi na naszym aparacie.

Umożliwia także bardzo dokładne obrazowanie wyników, celem wychwycenia najdrobniejszych zmian w grubości włókien nerwowych. Następnie porównując aktualne wyniki do poprzednich wyników badania, bardziej niż do bazy danych.

Tomografia optyczna OCT Spectralis umożliwia nam zidentyfikowanie i postawienie diagnozy znacznie szybciej niż przy użyciu innych aparatów OCT. Badanie OCT Oka wykonujemy dla pacjentów z całego Trójmiasta – Gdańsk, Gdynia, Sopot.

W jakich chorobach zalecana jest tomografia OCT?

Kiedy twój lekarz okulista zaleci ci wykonanie badania OCT,
prawdopodobnie podejrzewa, lub chce wykluczyć jedną z poniższych chorób oczu:

• Jaskra – jednym z typów jaskry jest jaskra wysokiego ciśnienia, w której płyn wewnątrzgałkowy oraz jego ciśnienie powodują uszkodzenie nerwu wzrokowego, a w konsekwencji utratę wzroku. Jaskra jest groźna, ponieważ chory nie odczuwa żadnych dolegliwości w momencie gdy choroba niszczy nerw odpowiedzialny za widzenie. Dzięki tomografii OCT możemy kontrolować, czy choroba postępuje i czy leczenie jest skuteczne.
  • AMD – z ang. AGE-Related macular degeneration – czyli Degeneracja plamki związana z wiekiem. Choroba ta wiąże się z utratą widzenia centralnego. Postępuje zgodnie ze starzeniem się człowieka, po 50 roku życia. W badaniu OCT okulista zlokalizuje druzy oraz przegrupowania barwnika. Niektóre z form AMD mogą być skutecznie leczone.
  • DME – z ang. Diabetes related retinopathy – czyli retinopatia cukrzycowa – to uszkodzenie naczyń krwionośnych oka, prowadzące do utraty wzroku. Płyn może wyciekać przez kruche naczynia z twojego oka, tworząc niewyraźne widzenie. W poważnych formach tej choroby, cała siatkówka może ulec odłączeniu od tylnej ściany oka i spowodować powstanie jaskry. Choroba ta może powodować całkowitą utratę wzroku. Jednak odpowiednio prowadzeni i leczeni pacjenci mogą uniknąć takich powikłań.
  • Obrzęki siatkówki – zbieranie się płynu wewnątrzgałkowego między warstwami siatkówki, w okolicy plamki. Powoduje to uszkodzenie widzenia, a także w torbielowatym obrzęku plamki.
  • Otwór w plamce żółtej – ciężko jednoznacznie określić przyczynę powstawania otworów. Jednak ubytki mogą wystąpić na skutek obrzęku w plamce żółtej, gdzie może gromadzić się płyn. Powstawać mogą także na skutek odwarstwienia siatkówki, czy też po zabiegach chirurgicznych.
  • Makulopatia cukrzycowa – zwana cukrzycowym obrzękiem plamki żółtej. Ryzyko wystąpienia u chorych na cukrzycę typu 1 (u młodych cukrzyków) oraz chorych na cukrzycę typu 2 (osoby dorosłe). Na skutek wysokiego poziomu cukru w organizmie dochodzi do blokady krążenia w środkowej części siatkówki. W następstwie dochodzi do obrzęku, wysięków i krwawienia do siatkówki. Objawem jest pogorszenie widzenia i bardzo duże ryzyko ślepoty.
  • Zapalenia błony naczyniowej gałki ocznej – jest jedną z głównych przyczyn utraty wzroku na świecie i często dotyka młode osoby. Jest to schorzenie o niejasnym pochodzeniu, częściej występuje u pacjentów z innymi chorobami ogólnymi. Może również prowadzić do powikłań, jak jaskra, zaćma, odwarstwienie siatkówki i obrzęki plamki żółtej.

Kiedy badanie OCT oczu jest konieczne?

Kiedy twój okulista zleci ci badanie OCT oka – optycznej koherentnej tomografii, musisz to badanie wykonać. Jest to standardowa procedura. Prawdopodobnie jesteś w konkretnym wieku lub w wieku powyżej grupy ryzyka rozwoju konkretnych chorób oczu. Niektórzy lekarze mogą zasugerować, że badanie OCT oczu powinno być wykonywane regularnie, np. co 10 miesięcy. Szczególnie ze względu na wiek, pochodzenie, historię chorób w rodzinie, czy ogólny stan zdrowia. Cyklicznie wykonywanie badań ma na celu wychwycenie momentu rozwoju choroby, zanim ta nieodwracalnie uszkodzi wzrok.

Jak działa tomografia OCT?

Optyczna koherentna tomografia oczu używa nisko-energetycznego lasera, aby stworzyć warstwowy obraz twojej siatkówki i nerwu wzrokowego. Obraz jest zapisywany w 3D, w kolorze jak i w wersji czarno-białej.

jak działa tomografia oct
badanie oczu oct przygotowanie do badania

Jak przygotować się do badania oct oczu?

Nie ma specjalnych zaleceń przed badaniem OCT. Badanie polega na ułożeniu głowy oraz brody na maszynie, w pozycji siedzącej. Badanie OCT skanuje jedno oko, następnie drugie. Pacjent skupia swój wzrok na zielonym punkcie, który generuje maszyna. Pacjent może również widzieć czerwone kółka lub linie w trakcie badania. Test trwa do kilku minut, a badanie jest całkowicie nieinwazyjne, bezbolesne i bardzo dokładne. W niektórych przypadkach, np. podczas zaawansowanej zaćmy, nie można wykonać badania OCT. Należy wówczas podać krople rozszerzające źrenice, co z kolei uniemożliwia prowadzenie pojazdu po badaniu przez 2-3 godziny.

Czynniki ryzyka podczas badania oct oka

Nie ma żadnych skutków ubocznych, ani czynników ryzyka podczas badania OCT. Jedyną niedogodnością może być uczucie wysuszenia powierzchni oka czy chwilowe zmęczenie. Test polega na użyciu światła, dlatego może powstać krótkotrwały, przemijający dyskomfort w postaci uczucia „prześwietlenia”.

Co oznacza wynik tomografii oka OCT?

Lekarz okulista oceni zdjęcia zrobione przy użyciu OCT i omówi je z Tobą. Może potrzebować trochę czasu żeby porównać poprzednie wyniki z ostatnim badaniem. Powinieneś jednak otrzymać wynik w miarę szybko. Okulista na podstawie wyniku OCT zasugeruje odpowiednie leczenie okulistyczne. Jeśli leczysz się u innego okulisty w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, należy wrócić do niego z wykonanym badaniem OCT. To on podejmie decyzję leczniczą na podstawie tegoż wyniku i innych badań, które wykonywał.

Kiedy zgłosić się do lekarza okulisty?

Bardzo ważne jest wykonywanie badań regularnie.
Skontaktuj się z lekarzem okulistą kiedy odczuwasz:

– ból oczu,
– problem z przejrzystym widzeniem,
– problem z widzeniem kolorów,
– niewyraźny, zaginający się obraz.

wynik tomografii oka oct